Hersenwerk workshop v Jenštejne

Konečne nastala vhodná konštelácia hviezd a dostali sme sa s Evelinkou na náš prvý hersenwerkový workshop. O hersenwerku som už dlho počula a zároveň som vo facebookovej skupine "Psí hlavolamy / Brainwork for dogs / Hersenwerk voor honden". Ešte pred hersenwerkom, ako aj mnoho ďalších účastníkov, som prišla do styku s rôznymi hlavolamami, hrami atď. Takže som bola maximálne zvedavá čo je vlastne ten hersenwerk.  Myslím, že je zbytočné popisovať, čo je hersenwerk, nakoľko sa veľa o ňom máte možnosť dozvedieť na webovej stránke Hersenwek či zájsť priamo na seminár, kde Vám vyškolený tréneri prezradia viac. Radšej Vám prezradím svoje pocity a myšlienky ako som seminár vnímala ja a prečo si ja myslím, že je hersenwerk vhodný.  

Hersenwerk mi v mnohom pripomína tréning s klikrom. Príde mi, že je vždy najlepšie postupovať od najjednoduchšieho k zložitejšiemu. Myslím, že rovnako ako pri tréningu je dôležitá úspešnosť, ktorú pes zažíva. Myslím, že je podstatné, aby sa pes i počas hersenwerku nedostal do fázy frustrácie hoc i ta niekedy môže psa posunúť niekam .... otázne je ale do akej miery bude frustrácia vhodná pre nášho psa a čo so sebou vo výsledku prinesie.  Hoc hersenwerk by mal byť do určitej miery pre psa relaxom a teda nič konkréte netrénujeme, osobne ho vnímam ako tréning pre mňa ako psovoda. Počas riešenia hlavolamov musím nielen na začiatku premýšľať aký hlavolam dám psovi, v prípade komplikovanejších, kde je nutné krok po kroku psovi dať návod na použitie, vnímam ako veľmi podstatné a prospešné pre každého psovoda naučiť sa čítať vlastného psa. Ako príklad uvediem jeden hlavolam zo včera. Stan s loptičkami. Najskôr sa začalo hľadaním pamlsku v miske s pár loptami, viac loptami až sa nakoniec postupne malo prejsť do stanu s množstvom loptičiek. Pre niektorých veľmi jednoduché a bezproblémové. Ale ja som vedela, že pre nás to tak jednoduché nebude. Poznám Evelinkin názor na nové veci, na hľadanie pamlskov v miske a teda som dopredu vedela, že budem musieť postupovať veľmi pomaličky a opatrne, aby zažila čo najviac úspechov hneď od začiatku. A nemýlila som sa.  Pamlsok v miske s pár loptami nedala, sadla si a vzdala to. Vytiahla som pár loptičiek von a dala som k nim pamlsok tak, aby sa ich musela dotknúť. Všetko v kľude, bez chválenia , pretože chválenie či iné jásanie v jej prípade by bola kontraproduktívne.  Po dvoch úspešných pokusok som dala lopty späť do misky a hľa už sa do misky naklonila a pamlsok vzala. Miska bola dosť hlboká a prišlo mi, že Eve rieši práve jej hĺbku a tak som po dvoch úspešných pokusoch prešla priamo do stanu skôr ako sa dostane opäť do stavu frustrácie a vzdá to. Po ďalších pár krokoch sa Eve prepracovala v stane až na samotný koniec, kde o dušu hľadala a bolo na nej vidieť, že sa tomu teší, loptičky ani cudzí priestor nerieši. A tým sa dostávame k ďalšiemu pozitívnemu čo nám hersenwork prináša. Jednotlivé hlavolamy nám pomáhajú pri socializácií ako takej  napr. hľadanie pamlskov v reťazi, hľadanie pamlskov medzi loptičkami v uzavretom priestore, hľadanie pamskov v hlavici od mopu atď. Jednotlivé hlavolamy psovi môžu pomôcť aj pri nevhodných reakciach počas Silvestra. Rovnako ako človek, keď sa začíta do obľúbenej knihy či pozerá napínavý film, prestáva vnímať okolie.  Takže zhrnuto povedané je hersenwork resp. práca s hlavolamami prospešná pre akéhokoľvek psa  a je prospešná aj pre majiteľa, ktorý si nielen zlepšuje vzťah k psovi, učí sa viac o reakciach vlastného psa, učí sa rozumieť psovi, ale aj do určitej miery sa učí ako postaviť budúci tréningový plán psa. 


Hersenwerkový workshop sme si teda s Evelinkou naprosto dokonalo užili a týmto chcem poďakovať inštruktorke Šimone Drábkovej za množstvo prospešných informácií, za rady a vedenie celého workshopu a tešíme sa zas na ďalšiu akciu pod jej vedením. Zároveň chcem poďakovať našej kamarátke Linde za bezpečný odvoz a príjemnú spoločnosť počas voľného času na tréningu. A koho zaujíma hersenwerk či psie hlavolamy odporúčam navštíviť jeden zo seminárov, kde sa dozviete a naučíte veľa nového a zároveň sa vy i pes skvelo zabavíte. Kalendár seminárov tu: https://www.hersenwerkpropsy.cz/kalendar-akci/ . Pár fotiek zo seminára, ktoré nafotila mobilom Šimona Drábková nájdete tu: https://herousek.rajce.idnes.cz/Hersenwork_workshop_1.3.2015_Jenstejn/